+Follow | Dashboard

entryabout




Al-fatihah
April 10, 2013 | 0 comment(s)
The day of 7th April, I saw Aleen's tweet saying that Ajlaa was an accident. Aku tanya Aleen yang arwah eksiden kat mana and teruk ke. Aleen cakap yang dia taktau and dia cakap salah seorang dari mereka yang eksiden tu ada yang meninggal dunia. Aku tak espek yang meninggal tu si arwah. Aku ingatkan yang meninggal tu kawan Ajlaa. So I was like "alhamdulillah ajlaa selamat" plus I saw Aleen's 2nd tweet saying that she was on her way to visit Ajlaa at the hospital. So aku espek arwah mungkin cedera je kot. Aku pun macam dah lega la kan. Then malam tu, dalam pukul 8 lebih gitu, tetiba kawan sekolah aku call. Muka aku tetiba berkerut. Pelik sebab tak pernah-pernah dia call aku selama ni, tapi tetiba on that day dia call aku . Memandangkan sekarang ni aku dalam kegawatan ekonomi, cedit pun berapa sen je tinggal. Aku just hantar mesej jela kat kawan aku tanya kenapa dia call aku.

Okay dia balas. Masa dia balas, muka aku dah mula berubah. Tetiba rasa sebak. Nak menangis pun ada masa tu. Tapi aku cuba kuatkan semangat. Walaupun aku tak lah seberapa rapat dengan arwah. Tapi kenangan aku dengan dia mula mengimbas kembali. Teringat masa zaman sekolah. Setiap hari aku akan pergi kat arwah, pastu aku akan mintak makanan. Bukanlah seperti peminta sedekah. Niat aku sebenarnya sengaja nak bergurau dengan dia sebab dia selalu bawa bekal makanan ke sekolah. Tak kisah lah nasi lemak ke, roti ke, biskut ke, tapi memang dia selalu bawa bekal makanan ke sekolah. Jarang sekali tengok dia beli makanan di kantin. So aku saja-saja datang menyakat mintak makanan. Sampaikan lepastu setiap hari dia bawakan makanan untuk aku sekali. Eh maksud aku, kalau harini aku gurau-2 minta dia makanan en, esok betul-2 dia bawa. Padahal aku cakap kat dia yang aku hanya "bergurau". But she really took it serious yknow. Hadoi.

Arwah ni pandai orangnya. Tak kedekut ilmu. She also never proud of what she have. SPM 2011 ritu dia dapat 8A1B. Guess what? Kitaorang ambil jurusan akaun tau. So dalam kelas tu ofcos la budak-budaknya semua pandai kecuali aku. Aku ni memang dikategorikan agak sedikit lembap dalam kelas tu. So arwah la yang selalu jadi cikgu tanpa bayaran kepada aku. Kalau aku macam blur blur sikit tu kan, dia mesti akan cubit lengan kiri aku. Aku dah la pantang kalau orang cubit lengan kiri. Eh bukan pantang, maksudnya aku tak boleh orang pukul ke, cubit ke, or apa-apa jela kat lengan kiri, mesti aku akan jadi lemah longlai macam kena pukul dengan 10 orang. Serious.

Hmm, aku bukan nak meratapi pemergian kawan aku, tapi kekadang tu aku sedih dengan pemergian dia. Tak sangka disaat kami sedang berjuang untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan, dia telah meninggalkan kami semua pada 7 April 2013. Yea she's not my best friend, but we used to be a friend. We're a classmate since we were 16 till 17. After that she continued her studies at Matriculation, while me jauh nun di ibu kota. Oh btw, her name was Nur Ajlaa Dzukarnain. She has been known as Ajlaa. Pretty Ajlaa :') Why pretty Ajlaa? Bcs you know what, she's a very pretty girl. Sopan santun. Taat kepada ibu bapa. Kawan yang baik. Disenangi semua orang. Rest in peace my dear Ajlaa. Semoga kau diletakkan ditempat golong orang yang soleh dan solehah. Semoga roh kau dicucuri rahmat. Allah lebih sayangkan kau. Nanti setiap kali lepas solat magrib, aku akan bacakan yassin untuk kau okay :')


Al-fatihah 




Older Post . Newer Post